متن منبر روز نوزدهم ماه رمضان با موضوع حسنات مقبول به اضافه روضه حضرت زینب و قتلگاه
روز نوزدهم ـ حسنات مقبول
«سی نغمه از رمضان»
فیش سخنرانی کوتاه - شرح دعای روزهای رمضان المبارک
متن دعا
اللَّهُمَّ وَفِّرْ فِیهِ حَظِّی مِنْ بَرَکَاتِهِ وَ سَهِّلْ سَبِیلِی إِلَى خَیْرَاتِهِ وَ لا تَحْرِمْنِی قَبُولَ حَسَنَاتِهِ یَا هَادِیا إِلَى الْحَقِّ الْمُبِینِ
ترجمه
خدایا بهره مرا در این روز از برکاتت افزون بگردان و راهم را به سوی خیرات آسان کن و مرا از پذیرش خوبی ها این روز محروم نکن ای هدایت گر به سوی حق روشن
شروع
یه وقتی شما می رید بازار و می خواید فرش خودتون رو بفروشید مشتری ها می آند هر کدوم یه قیمتی می دند ولی شما فکر می کنید جنس شما بیشتر از این می ارزه تا اینکه یه کسی پیدا می شه جلوی شما رو می گره می گه ببخشید این فرش شما فروشیه ؟ می گید بله ولی ارزون نمی فرشم اون آقا می گه من ده برابر قیمت جنس شما رو می دم شما از خوشحالی تو پوست خودتون نمی گنجید
شما شاخ در می آرید می گید چرا می گه خب می خرم دیگه و شما خوشحال از سودی که فکرش رو نمی کردید با کلی تشکر از این مشتری خوش خرید جدا می شید چقدر لذت بخشه خدا هم همین طوری اعمال ما رو شیرین می خره نه تا ده برابر گاهی تا هفت صد برابر می خره
إِنَّ اللَّهَ لا یَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّةٍ وَ إِنْ تَکُ حَسَنَةً یُضاعِفْها وَ یُؤْتِ مِنْ لَدُنْهُ أَجْراً عَظِیماً (40 نساء)
تفسیر: ذره چیست؟
ذره در اصل به معنى مورچههاى بسیار کوچکى است که به زحمت دیده مىشود و بعضى گفتهاند در اصل اجزاء فوق العاده کوچکى از غبار است که در هوا معلق است، و به هنگام تابش آفتاب از روزنه کوچکى به نقاط تاریک، آشکار مىشود، و نیز گفتهاند اگر انسان دست خود را روى خاک و مانند آن بگذارد و سپس به دست خود بدمد، اجزایى که در هوا پراکنده مىشود هر یک ذره نامیده مىشود.
ولى تدریجا به هر چیز کوچکى ذره گفته شده است، و امروز به اتم که کوچکترین جزء اجسام است نیز ذره گفته مىشود- زیرا اگر در سابق آن را به ذرات غبار اطلاق مىکردند به خاطر این بود که آن را کوچکترین اجزاى جسم تصور مىنمودند ولى امروز که ثابت شده کوچکترین اجزاى یک جسم مرکب مولکول و کوچکترین اجزاى یک جسم بسیط ، اتمها است که به مراتب از مولکولها کوچکترند، این نام را در اصطلاح علمى براى اتم انتخاب کردهاند که نه تنها با چشم دیده نمىشود بلکه با قویترین میکروسکوپهاى الکترونیکى نیز قابل مشاهده نیست، و وجود آن تنها از طریق فورمولهاى علمى و از طریق عکسبردارىهاى خاصى که با وسائل فوق العاده مجهز انجام مىشود اثبات شده است، و از آنجا که مثقال به معنى سنگینى است، تعبیر مِثْقالَ ذَرَّةٍ به معنى سنگینى یک جسم فوق العاده کوچک مىباشد.
آیه فوق مىگوید: خداوند حتى به اندازه سنگینى ذرهاى ستم نمىکند، نه- تنها ستم نمىکند، بلکه اگر کار نیکى انجام شود آن را مضاعف مىنماید، و پاداش عظیم از طرف خود در برابر آن مىدهد این آیه در حقیقت به افراد بىایمان و بخیل که حال آنها در آیات قبل گذشت مىگوید: این مجازاتهایى که دامنگیر شما مىشود محصول اعمال شما است و از ناحیه خدا هیچ ستمى نخواهد شد و به عکس اگر بجاى بخل و کفر، راه خدا را پیش مىگرفتید، و انتخاب مىکردید، از پاداشهاى مضاعف و عظیم او برخوردار مىشدید.
ضمنا باید توجه داشت که ضعف و مضاعف در لغت عرب به معناى چیزى است که معادل آن یا چند برابر آن را، بر آن بیفزاید و بنا بر این آیه فوق با آیاتى که مىگوید: پاداش انفاق گاهى به ده برابر و گاهى به هفتصد برابر یا بیشتر مىرسد، هیچگونه منافاتى ندارد، و در هر صورت حکایت از لطف خداوند نسبت به بندگان است که گناهانشان را بیش از مقدارى که انجام دادهاند کیفر نمىدهد، اما به حسنات آنها به مراتب بیش از آنچه انجام دادهاند پاداش مىدهد.
اما دلیل بر اینکه چرا خداوند ظلم نمىکند روشن است زیرا ظلم و ستم معمولا یا بر اثر جهل است و یا احتیاج و یا کمبودهاى روانى، کسى که نسبت به همه چیز و همه کس عالم و از همه بىنیاز و هیچ کمبودى در ذات مقدس او نیست، ظلم کردن در باره او ممکن نیست نه اینکه نمىتواند ظلم کند و نه اینکه ظلم و ستم در مورد او متصور نباشد (آن چنان که طایفه اشاعره تصور کردهاند) بلکه در عین توانایى به- خاطر اینکه حکیم و عالم است از ظلم کردن، خوددارى مىنماید و هر چیز را در جاى خود در این جهان پهناور هستى قرار مىدهد، و با هر کس طبق شایستگى و اعمالش رفتار مىکند
اقناع اندیشه
وقتی خریدار خداست ، و خدا هم هر چیزی رو نمی خره سرش هم کلاه نمی ره به هیاهوی تو هم کار نداره تو هر چقدر عملت رو بزک کردی بزرگ کردی برای او مهمن نیست مشکل پسند ولی چشمش اگه یه چیزی رو بگیره کمش ده برابر می خره تو کم نبین تا کم کاری نکنی و به سادگی عبور کنی
- مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ فُضَیْلِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِی عُبَیْدَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ کَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع یَقُولُ لَا یَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ تَقْوَى وَ کَیْفَ یَقِلُّ مَا یُتَقَبَّلُ
وَ رَوَاهُ الطُّوسِیُّ فِی مَجَالِسِهِ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الْمُفِیدِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَرَ الْجِعَابِیِّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عُقْدَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ هَارُونَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْحِجَازِیِّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عِیسَى بْنِ أَبِی الْوَرْدِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَبْدِ الْعَزِیزِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع مِثْلَهُ
20384- وَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِیسَى عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فَذَکَرْنَا الْأَعْمَالَ فَقُلْتُ أَنَا مَا أَضْعَفَ عَمَلِی فَقَالَ مَهْ اسْتَغْفِرِ اللَّهَ ثُمَّ قَالَ لِی إِنَّ قَلِیلَ الْعَمَلِ مَعَ التَّقْوَى خَیْرٌ مِنْ کَثِیرٍ بِلَا تَقْوَى قُلْتُ کَیْفَ یَکُونُ کَثِیرٌ بِلَا تَقْوَى قَالَ ع نَعَمْ مِثْلُ الرَّجُلِ یُطْعِمُ طَعَامَهُ وَ یَرْفُقُ جِیرَانَهُ وَ یُوَطِّئُ رَحْلَهُ فَإِذَا ارْتَفَعَ لَهُ الْبَابُ مِنَ الْحَرَامِ دَخَلَ فِیهِ فَهَذَا الْعَمَلُ بِلَا تَقْوَى وَ یَکُونُ الْآخَرُ لَیْسَ عِنْدَهُ فَإِذَا ارْتَفَعَ لَهُ الْبَابُ مِنَ الْحَرَامِ لَمْ یَدْخُلْ فِیهِ
پرورش احساس با تمثیل و شعر
انسان نباید حسناتش را در ذهنش بزرگ کند. مثلاً اگر خدمتی کرده یا در عملیاتی شرکت داشته، یا استقامت کرده طرح کردن این خوبیها مثل شیشه عطری است که درب آن گم شده باشد. این امر باعث می شود که آن عطر خیلی زود از دست برود یا بریزد اگر عطر دارید، سرش را محکم ببندید که بوی آن هم نپرد. در این صورت آن را مدتهای مدید خواهید داشت و به موقع هم از آن استفاده می کنید.
مثل ها و پند ها- حائری شیرازی ج4 ص40
خیر پنهان کن ، طمع داری اگر اجری به حشر - دانه چون در خاک پنهان گشت ، حاصل می دهد
کاشی -زیبا ترین تک بیتها-امیرملک محمودی ص77
رفتار سازی
بالاترین حسنه از دیدگاه معارف ولایت اهل بیت علیهم السلام است بر شما باد به ادا کردن حقوق ولایت
بحارالأنوار 8 300 باب 24- النار أعاذنا الله و سائر ال
إِنَّ وَلَایَةَ عَلِیٍّ حَسَنَةٌ لَا یَضُرُّ مَعَهَا شَیْءٌ مِنَ السَّیِّئَاتِ وَ إِنْ جَلَّتْ إِلَّا مَا یُصِیبُ أَهْلَهَا مِنَ التَّطْهِیرِ مِنْهَا بِمِحَنِ الدُّنْیَا وَ بِبَعْضِ الْعَذَابِ فِی الْآخِرَةِ إِلَى أَنْ یَنْجُوا مِنْهَا بِشَفَاعَةِ مَوَالِیهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ وَ إِنَّ وَلَایَةَ أَضْدَادِ عَلِیٍّ وَ مُخَالَفَةَ عَلِیٍّ ع سَیِّئَةٌ لَا یَنْفَعُ مَعَهَا شَیْءٌ إِلَّا مَا یَنْفَعُهُمُ بِطَاعَاتِهِمْ فِی الدُّنْیَا بِالنِّعَمِ وَ الصِّحَّةِ وَ السَّعَةِ فَیَرُدُّوا الْآخِرَةَ وَ لَا یَکُونَ لَهُمْ إِلَّا دَائِمُ الْعَذَابِ
روضه کوتاه
زینب کبری سلام الله علیها یه کاری کرده که احدی جز از زینب سلام الله علیها بر نمی آد اومد گودی قتلگاه دستش رو برد زیر بدن پاره پاره برادر فرمود ربنا تقبل هذا القربان این قربانی رو بپذیر .... یعنی حسین رو بپذیر چه کردی زینب الله اکبر