دوشنبه, ۶ فروردين ۱۳۹۷، ۰۶:۳۸ ق.ظ
سرنوشت دوستی ها در قیامت
🔴 آیا دوستی ها در قیامت ادامه می یابد؟
سرنوشت دوستی ها در قیامت چگونه است؟
دوستی و ارتباط ها به دو صورت است:
1) پیوند و دوستی در راه خداوند که در قیامت محکم تر از دنیا ادامه می یابد.
2) پیوندو دوستی نادرست(در غیر راه خدا) در قیامت گسسته خواهد شد.
تفسیر آیه 67 سوره زخرف:
اَلأخِلّاءُ یَومَئِذٍ بَعضُهُم لِبَعضِهِم عَدُوٌ إلّاالمُتَّقین(زخرف/67)
دوستان در آن روز دشمن یکدیگرند ، مگر متقّین
تفسیر :
از امام صادق علیه السلام نقل شده است:
ألا کُلُّ خِلَّةٍ کانت فی الدنیا فی غیرِ الله فإنَّها تَضیرُ عَداوَةً یَومَ القیامةِ(1)
تمام پیوندها و دوستی های نادرست و باطل در قیامت گسسته خواهد شد.
چند نکته:
1)دوستی و جایگاه دوست در اسلام سفارشات بسیاری شده است.
2)در حقیقت دقت در پیدا کردن دوست و همراه بسیار حائز اهمیت است.
🍁3) غبطه گنه کاران در قیامت : در روز قیامت گنهکاران غبطه می خورند که ای کاش فلان شخص را به عنوان دوست در زندگی انتخاب نمی کردیم.
یَا وَیْلَتَى لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلانًا خَلِیلا (فرقان/28)
این آیه که توصیفی از صحنه های قیامت است،
روز از هم گسستن پیوندهای دوستی، مگر پیوندهایی که برای خدا برقرار شده است.
🍂4) تبدیل شدن چنین دوستی هایی به عداوت در آن روز طبیعی است. چرا که هر کدام از آنها دیگری را عامل بدبختی و بیچارگی خود می پندارد.
🍃5) تنها پرهیزگارانند که پیوند دوستی آنها جاودانی است. چرا که بر محور ارزشهای جاودانی دور می زند و نتایج پربارش در قیامت آشکارتر می شود و استحکام بیشتری می یابد.
✅در روایت دیگری از امام صادق علیه السلام می خوانیم:
«در جستجوی برادری (و دوستی) با پرهیزگاران باش.
اگر چه در ظلمات زمین باشد و اگرچه عمرت را در جستجوی آنها سپری کنی.
چرا که خداوند عزوجل بر روی زمین بعد از پیامبران بهتر از ایشان نیافریده است.
و خداوند متعال بر بنده ای نعمتی مانند همنشینی با آنها عطا نکرده است. »
7) پیدا کردن دوست خوب اهمیت ویژه ای دارد.
🌸چه زیباست جوانان و نوجوانان دوستانی را برگزینند که پایه ی این دوستی و محبت، نزدیک شدن به خدا باشد و این رسالتی است که بر دوش پدران و مادران سنگینی می کند.
🌸چه بسیار جوانانی که حتی با وجود پدر و مادری مذهبی به واسطه ی دوستانی ناباب و نامناسب مسیر خوبی را طی نمی کنند.
🌷یاد کردن از رزمندگانی که دوستی شان بر پایه دوستی خداوند و اهل بیت علیهم السلام بود خالی از لطف نیست.
1) تفسیر علی ابن ابراهیم ج 2ص287طبق نقل نورالثقلین ج4ص612
منبع: - تفسیر نمونه جلد 21، ص 100 و 115
http://almahde.blogfa.com/post/235