منبرهای معنوی

مجموعه ای از منبر ها و مطالب سخنرانی تولید شده یا جمع آوری شده توسط حسین سبزعلی

منبرهای معنوی

مجموعه ای از منبر ها و مطالب سخنرانی تولید شده یا جمع آوری شده توسط حسین سبزعلی

منبرهای معنوی
وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ ﴿۳۳/فصلت﴾
و چه شخصی خوش گفتارتر از آن کس که به سوى خدا دعوت نماید و کار نیک انجام دهد و گوید من [در برابر خدا] از تسلیم‏ شدگانم (۳۳/فصلت)
************
حسین سبزعلی هستم
از محصلین مرکز تخصصی تبلیغ حوزه علمیه قم (تربیت راهنما)
امیدوارم توفیق خداوند متعال و اهل بیت شامل حال حقیر شده ، از خطباء ، سخنرانان و دعوت کنندگان به سوی خداوند متعال باشم.

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

بیش از 30 عامل مغفرت خدا

عوامل مغفرت در قرآن و روایات

عوامل مغفرت الهی

عوامل مختلف مغفرت

عوامل مختلف بخشش گناهان

تقلید ممدوح

تقلید مذموم

آیا تقلید در احکام عقلانی است

حکم شرعی کوهنوردی مختلط

حکم شرعی اردوی مختلط

حکم شرعی اختلاط زن و مرد

حکم شرعی اختلاط دختر و پسر

گریه بر حسین علیه السلام گناهان بزرگ را از بین می برد

همسویی توبه و اشک بر حسین علیه السلام

شبهه شیعتنا العرب و العجم عدونا

زنان ایرانی را به اسارت بگیرید جمله امام حسین نیست

متن روضه شب تاسوعا

متن مجموعه روضه های شب های محرم

متن روضه های محرم

متن روضه شب های محرم از مداحان معروف

متن روضه ده شب محرم

سخنی از فیض کاشانی در مورد توبه

سخنی از امام خمینی ره در مورد توبه

خوشحالی خدا از توبه بنده

توبه کنندگان واقعی

شب قدر شبی برای امام علی علیه السلام و یازده فرزند اوست

به شب قدر ایمان بیاورید

شب قدر شبی برای اعتقاد راسخ به امام عصر عح

رابطه شب قدر و امامت

پیامبر صل الله علیه و آله : من انکر المهدی فقد کفر

آخرین نظرات

روزاولـ   قیام

«سی نغمه از رمضان»

فیش سخنرانی کوتاه -  شرح دعای روزهای رمضان المبارک

متن دعا

اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ صِیَامَالصَّائِمِینَ وَ قِیَامِی فِیهِ قِیَامَالْقَائِمِینَ وَنَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَةِالْغَافِلِینَ و َهَبْ لِی جُرْمِی فِیهِ یَاإِلَهَ الْعَالَمِینَ وَاعْف ُعَنِّی یَا عَافِیا عَنِ الْمُجْرِمِینَ 

ترجمه 

خدایا روزه مرا دراین روز از روزه داران واقعی قراربده وقیامم را جزو قیام کنندگان حقیقی قراربده ومرادراین روزازخواب بی خبران بیدارم نما و جرمم را در این روز ببخش ای معبود جهانیان و درگذر ازمن ای بخشنده جنایتکاران.

شروع با سوال

اگه قرار باشه برای جمعی صحبت کنید و از شما بخواهندکه فقط یک جمله سخن بگویید ، کدام جمله را انتخاب می کنید؟ در یک صحبت طولانی انتخاب  خیلی سخت نیست . اما در جایی که قرار باشه تنها یک جمله سخن بگوییم ، فکر میکنیم تا گل سرسبد حرفهایمان را انتخاب کنیم.خدای متعال نیز در قرآن کریم درسهای مختلفی بما داده است ، اما در یک جا است که گویا میخواهد فقط یک جمله بگوید .یک نصیحت : قُلْ إِنَّماأَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ ای پیامبر بگو من شما را فقط به یک چیز نصیحت میکنم، یک موعظه ، یک کلام ، یک حرف ، در خانه گر کس است یک حرف بس است . لذا اون یک حرف باید خیلی حیاتی و قابل تأمل باشه . باید خیلی موعظه اساسی باشه . اون یک حرف چیه ؟ قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَن ْتَقُومُوا لِلَّه ِمَثْنى‏ و َفُرادى‏ (46سبا) اون یک نصیحت چیه ؟ اینکه آی مردم برای رضای خدا قیام کنید. أَن ْتَقُومُوا لِلَّهِ . شد گروهی قیام کنید  مَثْنى‏ .نشد تنهایی قیام کنید :  فُرادى . اما در هرصورت قیام کنید. ننشینید ، بپاخیزید.

اقناع اندیشه

با توضیح و تبین

قیام برای خدا یعنی برخاستن از سر سفره شهوات و حرکت به سوی خدا . یعنی مسافرت از خانه نفس به سمت بیت الله همانطورکه خود خدا تو قرآنش فرمود: وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ  قیام برای خدا یعنی آنطوری که رسول خدا در تبیین ویژگی زیرکترین انسانها میفرماید :  التّجافى عن دار الغرور و الانابة الى دار الخلود (إرشاد القلوب إلى الصواب، ج‏1، ص: 46 ).  یعنی دل کندن از لذتهای دنیایی و آمادگی برای سفر اخروی

پرورش احساس با مقایسه و تشبیه

اساسا قیام از جنس حرکته و قعود از جنس سکون. طبیعیه که کسی که اهل حرکت نباشه مثل آب مونده توی یک گودال بعد از چند صباحی میگنده. اما آب زلال آب جوشنده است ، آب رونده است

ای شیخ، گران جان چو توانی منشین .......... زین آب روان بگیر پندی، منشین

(اوحدی-دیوان اشعار-رباعیات-رباعی شماره ۱۴۸)

بیاید روز اول ماه رمضان با هم تصمیم بگیریم  تو زندگی اهل قیام بشیم نه اهل قعود.آخه میدونید در واقع ماه رمضان هم ماه تمرین برای همین قیام در زندگی است . ماهی است که اگه خوب تمرین بکنیم یاد میگیریم که توی یازده ماه دیگه چطوری زندگی کنیم که دلبست دنیا نشیم ، بلند شدن از پای انواع شهوات رو تمرین میکنیم : شهوت خوردن ، شهوت خوابیدن ، شهوات جنسی و .... لذا بهترین فرصت برای تمرین قیام همین ماه مبارکه .

اما بهترین تمرین در این ماه چیه ؟ همون چیزی که در دعای امروز از خدای کریم درخواست کردیم که  اللَّهُمَّ اجْعَلْ...قِیَامِی فِیهِ قِیَامَ الْقَائِمِینَ از خدا میخوایم که شب زنده داری ما رو دراین ماه جزء شب زنده داریهای واقعی و خالصانه خودت قرار بده. ممارست بر نماز شب یکی از کاملترین تمرینهای قیام است . که انسان در دل شب که همه در خواب عمیق فرو رفته اند از خواب شیرین خود بگذرد و در برابر خدای مهربان کریم بایستد. توی این ماه هرطوری شده نفسمون رو به شب زنده داری و نمازشب خوندن عادت بدیم. حتی اگه خسته و خواب آلود هم هستیم ، وضوبگیریم و خودمون رو پای سجاده نمازشب بکشونیم چون اگه اونجا هم خوابمون ببره خیلی باارزش تره تا توی رختخواب . چون درروایت داریم که رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمودند :ای اباذر خداوند با سه نفر به ملائکه مباهات می کند ... یکی از اونها مردی است که شب برای نماز به تنهایی می ایستد و در سجده نماز به خواب می رود خداوند می فرماید نگاه کنید به بنده من روحش نزد من است و بدنش در طاعت من سجده کنان است. (وسائل‏الشیعة 5 296 )

البته میدونم واقعا سختیهای زیادی داره ؛ وقتی همه خوابند، آدم با تمام خستگیهای روز گذشته اش ،باید برخلاف رویه همه از رختخواب گرمش بلند بشه و خواب رو از خودش دور بکنه ، وسوسه های شیطان روکه تازه اون موقع میادسراغش رو کناربزنه و وضوبگیره و باتمام خستگی به نماز بایسته.اما چون سخت ترین عمل هست بهترین تمرین برای جداشدن از دنیاست ، علاوه براینکه  بالاترین ارزش و ثواب رو هم داره آنطورکه امام صادق علیه السلام فرموده باشند: ما مِن عَمَلٍ حَسَنٍ یَعمَلُهُ العَبدُ إلاّ و لَهُ ثَوابٌ فی القرآنِ إلاّ صلاةَ اللَّیلِ ؛ فإنَّ اللّه َ لَم یُبَیِّنْ ثَوابَها لِعَظیمِ خَطَرِها عندَهُ بحار الأنوار، ج 87، ص 140 ، هیچ عمل خوبی نیست که بنده انجام دهد مگر آنکه برای او ثوابی در قرآن بیان شده  ولی درباره نماز شب این طور نیست خداوند ثواب نماز شب را به خاطر بزرگی جایگاه و منزلت آن روشن نکرده است.آنجا که خداوند متعال میفرماید:

«تَتَجافى جُنُوبُهم عَن المَضاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَ طَمَعًا وَ مِمَّا رَزَقْنَـاهُمْ یُنفِقُونَ * فلا تَعْلَمُ نَفسٌ ما أُخْفِیَ لَهُم مِن قُرَّةِ أعْیُنٍ جَزاءً بِما کانوا یَعمَلونَ» 

پهلوهایشان از بسترها در دل شب دور مى‏شود (و بپا مى‏خیزند و رو به درگاه خدا مى آورند) و پروردگار خود را با بیم و امید مى‏خوانند، و از آنچه به آنان روزى داده‏ایم انفاق مى‏کنند! (سجده:آیه ۱۶)

رفتارسازی با الگودهی مثبت

اگه بخواهیم توزندگیمون واقعا اهل قیام باشیم مثل امام روح الله (ره) که فرموده بود : من به پشتوانه همین آیه أن تقوموا لله ... قیام کردم . باید مثل ایشان هم اهل قیام لیل و شب زنده داری بشیم.یکی از نزدیکان امام می گوید : پنجاه سال نماز شب امام خمینی ترک نشد. امام در بیماری، در صحّت، در زندان، در خلاصی، در تبعید، حتّی بر روی تخت بیمارستان قلب هم نماز شب می خوانند. امام در قم بیمار شدند به دستور اطبّا می بایست به تهران منتقل شوند، هوا بسیار سرد بود و برف می بارید و یخبندان عجیبی در جادّه ها وجود داشت، امام چندین ساعت در آمبولانس بودند، و پس از انتقال به بیمارستان قلب باز نماز شب خواندند. شبی که از پاریس به سوی تهران می آمدند تمام افراد در هواپیما خوابیده بودند تنها امام در طبقه ی بالای هواپیما نماز شب می خواندند. و شما اگر امام را از نزدیک دیده باشید آثار اشک بر گونه های مبارک امام، حکایت از شب زنده داری و گریه های نیمه شب وی دارد.


امام خمینی ص 376(شیخ عبدالعلی قرهی)

ماندگاری کلام باعلامتگذاری

ما که اینهمه دم از مهدی فاطمه میزنیم و ندای ـ یابن الحسن کجایی  داد از غم جدایی ـ سر میدیم ، برای چی وقتی اون نام مبارک حجت ابن الحسن رو میبریم ، همگی قیام میکنیم و دست به سر میگذاریم . شاید یه دلیلش این باشه که میخوایم به آقامون بگیم : آقاجان هر وقت شما قیام کنید ما  هم آماده قیامیم . راستی رفقا خودمونیم . واقعا آماده قیامیم؟ میدونستید تا موقعی که اهل قیام نشیم بدرد آقامون نمیخوریم. اگه میخواید بدرد آقامون بخوریم نه اینکه به دردش اضافه کنیم هربار که به احترام نام مبارکش بلند میشی ببین چقدر تو زندگیت اهل قیامی؟ اگه دیدی قیامت کم رنگ شده سریع روند زندگیت رو عوض کن

پرورش احساس باشعر

قیام رو باید بریم از قائم کربلا یاد بگیریم ،علمدار حسین(علیه السلام)


 آقا قمر بنی هاشم :

قیامت قامت ای قامت قیامت ........ قیامت کرده ای با قد و قامت

البته میدونید که قدو قامت عباس که اون رو علمدار کربلا نکرد ، اون قدو قامت رو کسای دیگه ای هم تو کربلا داشتند. اون چیزی که اون رو قمربنی هاشم کرد قیام برای خدا بود :

قیامت قامت ای قامت قیامت ........ قیامت کرده ای با قد و قامت

موذن گر ببیند قامتت را ........ به قدقامت بماند تا قیامت

روضه کوتاه

با همین قیامش بود که یار بدرد بخور امامش شد.اما میگن الان اگه بری زیر زمین حرم آقا قمر بنی هاشم ،قبر مقدسش اندازه یه نوجوان کوچیکه،چرا؟ آخه از مولاش حسین (علیه السلام) خواست برش نگردونه خیمه ، گفت از بچه هات خجالت میکشم حسین ،من به رقیه قول آب دادم ،من از لب تشنه اصغر خجالت میکشم،خب شاید بگی این چه ربطی داره به قبر کوچک عباس، میدونی ربطش چیه ،میدونی اگه یه علمدار وسط میدون بمونه چی میشه ،همه به زدنش افتخار میکنن تا جایی که دیگه قامتی  ازش نمونده.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۲۰
حسین سبزعلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی