منبرهای معنوی

مجموعه ای از منبر ها و مطالب سخنرانی تولید شده یا جمع آوری شده توسط حسین سبزعلی

منبرهای معنوی

مجموعه ای از منبر ها و مطالب سخنرانی تولید شده یا جمع آوری شده توسط حسین سبزعلی

منبرهای معنوی
وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ ﴿۳۳/فصلت﴾
و چه شخصی خوش گفتارتر از آن کس که به سوى خدا دعوت نماید و کار نیک انجام دهد و گوید من [در برابر خدا] از تسلیم‏ شدگانم (۳۳/فصلت)
************
حسین سبزعلی هستم
از محصلین مرکز تخصصی تبلیغ حوزه علمیه قم (تربیت راهنما)
امیدوارم توفیق خداوند متعال و اهل بیت شامل حال حقیر شده ، از خطباء ، سخنرانان و دعوت کنندگان به سوی خداوند متعال باشم.

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

بیش از 30 عامل مغفرت خدا

عوامل مغفرت در قرآن و روایات

عوامل مغفرت الهی

عوامل مختلف مغفرت

عوامل مختلف بخشش گناهان

تقلید ممدوح

تقلید مذموم

آیا تقلید در احکام عقلانی است

حکم شرعی کوهنوردی مختلط

حکم شرعی اردوی مختلط

حکم شرعی اختلاط زن و مرد

حکم شرعی اختلاط دختر و پسر

گریه بر حسین علیه السلام گناهان بزرگ را از بین می برد

همسویی توبه و اشک بر حسین علیه السلام

شبهه شیعتنا العرب و العجم عدونا

زنان ایرانی را به اسارت بگیرید جمله امام حسین نیست

متن روضه شب تاسوعا

متن مجموعه روضه های شب های محرم

متن روضه های محرم

متن روضه شب های محرم از مداحان معروف

متن روضه ده شب محرم

سخنی از فیض کاشانی در مورد توبه

سخنی از امام خمینی ره در مورد توبه

خوشحالی خدا از توبه بنده

توبه کنندگان واقعی

شب قدر شبی برای امام علی علیه السلام و یازده فرزند اوست

به شب قدر ایمان بیاورید

شب قدر شبی برای اعتقاد راسخ به امام عصر عح

رابطه شب قدر و امامت

پیامبر صل الله علیه و آله : من انکر المهدی فقد کفر

آخرین نظرات

روز نوزدهم ـ حسنات مقبول

«سی نغمه از رمضان»

فیش سخنرانی کوتاه -  شرح دعای روزهای رمضان المبارک

متن دعا

اللَّهُمَّ وَفِّرْ فِیهِ حَظِّی مِنْ بَرَکَاتِهِ وَ سَهِّلْ سَبِیلِی إِلَى خَیْرَاتِهِ وَ لا تَحْرِمْنِی قَبُولَ حَسَنَاتِهِ یَا هَادِیا إِلَى الْحَقِّ الْمُبِینِ 

ترجمه 

خدایا بهره مرا در این روز از برکاتت افزون بگردان و راهم را به سوی خیرات آسان کن و مرا از پذیرش خوبی ها این روز محروم نکن ای هدایت گر به سوی حق روشن 

شروع

یه وقتی شما می رید بازار و می خواید فرش خودتون رو بفروشید مشتری ها می آند هر کدوم یه قیمتی می دند ولی شما فکر می کنید  جنس شما بیشتر از این می ارزه تا اینکه یه کسی پیدا می شه  جلوی شما رو می گره می گه ببخشید این فرش شما فروشیه ؟ می گید بله ولی ارزون نمی فرشم اون آقا می گه من ده برابر قیمت جنس شما رو می دم  شما از خوشحالی تو پوست خودتون نمی گنجید 

شما شاخ در می آرید می گید چرا می گه خب می خرم دیگه و شما خوشحال از سودی که فکرش رو نمی کردید با کلی تشکر از این مشتری خوش خرید  جدا می شید چقدر لذت بخشه خدا هم همین طوری اعمال ما رو شیرین می خره نه تا ده برابر گاهی تا هفت صد برابر می خره  

إِنَّ اللَّهَ لا یَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّةٍ وَ إِنْ تَکُ حَسَنَةً یُضاعِفْها وَ یُؤْتِ مِنْ لَدُنْهُ أَجْراً عَظِیماً (40 نساء)

تفسیر: ذره چیست؟

  ذره  در اصل به معنى مورچه‏هاى بسیار کوچکى است که به زحمت دیده مى‏شود و بعضى گفته‏اند در اصل اجزاء فوق العاده کوچکى از غبار است که در هوا معلق است، و به هنگام تابش آفتاب از روزنه کوچکى به نقاط تاریک، آشکار مى‏شود، و نیز گفته‏اند اگر انسان دست خود را روى خاک و مانند آن بگذارد و سپس به دست خود بدمد، اجزایى که در هوا پراکنده مى‏شود هر یک ذره نامیده مى‏شود.

ولى تدریجا به هر چیز کوچکى ذره گفته شده است، و امروز به  اتم  که کوچکترین جزء اجسام است نیز ذره گفته مى‏شود- زیرا اگر در سابق آن را به ذرات غبار اطلاق مى‏کردند به خاطر این بود که آن را کوچکترین اجزاى جسم تصور مى‏نمودند ولى امروز که ثابت شده کوچکترین اجزاى یک  جسم مرکب  مولکول و کوچکترین اجزاى یک  جسم بسیط ، اتمها است که به مراتب از مولکولها کوچکترند، این نام را در اصطلاح علمى براى  اتم  انتخاب کرده‏اند که نه تنها با چشم دیده نمى‏شود بلکه با قویترین میکروسکوپهاى الکترونیکى نیز قابل مشاهده نیست، و وجود آن تنها از طریق فورمولهاى علمى و از طریق عکسبردارى‏هاى خاصى که با وسائل فوق العاده مجهز انجام مى‏شود اثبات شده است، و از آنجا که  مثقال  به معنى  سنگینى  است، تعبیر  مِثْقالَ ذَرَّةٍ  به معنى سنگینى یک جسم فوق العاده کوچک مى‏باشد.

آیه فوق مى‏گوید: خداوند حتى به اندازه سنگینى ذره‏اى ستم نمى‏کند، نه- تنها ستم نمى‏کند، بلکه اگر کار نیکى انجام شود آن را مضاعف مى‏نماید، و پاداش عظیم از طرف خود در برابر آن مى‏دهد این آیه در حقیقت به افراد بى‏ایمان و بخیل که حال آنها در آیات قبل گذشت مى‏گوید:  این مجازاتهایى که دامنگیر شما مى‏شود محصول اعمال شما است و از ناحیه خدا هیچ ستمى نخواهد شد و به عکس اگر بجاى بخل و کفر، راه خدا را پیش مى‏گرفتید، و انتخاب مى‏کردید، از پاداشهاى مضاعف و عظیم او برخوردار مى‏شدید.

ضمنا باید توجه داشت که  ضعف  و  مضاعف  در لغت عرب به معناى چیزى است که معادل آن یا چند برابر آن را، بر آن بیفزاید و بنا بر این آیه فوق با آیاتى که مى‏گوید: پاداش انفاق گاهى به ده برابر و گاهى به هفتصد برابر یا بیشتر مى‏رسد، هیچگونه منافاتى ندارد، و در هر صورت حکایت از لطف خداوند نسبت به بندگان است که گناهانشان را بیش از مقدارى که انجام داده‏اند کیفر نمى‏دهد، اما به حسنات آنها به مراتب بیش از آنچه انجام داده‏اند پاداش مى‏دهد.

اما دلیل بر اینکه چرا خداوند ظلم نمى‏کند روشن است زیرا ظلم و ستم معمولا یا بر اثر جهل است و یا احتیاج و یا کمبودهاى روانى، کسى که نسبت به همه چیز و همه کس عالم و از همه بى‏نیاز و هیچ کمبودى در ذات مقدس او نیست، ظلم کردن در باره او ممکن نیست نه اینکه نمى‏تواند ظلم کند و نه اینکه ظلم و ستم در مورد او متصور نباشد (آن چنان که طایفه اشاعره تصور کرده‏اند) بلکه در عین توانایى به- خاطر اینکه حکیم و عالم است از ظلم کردن، خوددارى مى‏نماید و هر چیز را در جاى خود در این جهان پهناور هستى قرار مى‏دهد، و با هر کس طبق شایستگى و اعمالش رفتار مى‏کند

اقناع اندیشه 

وقتی خریدار خداست ، و خدا هم هر چیزی رو نمی خره سرش هم کلاه نمی ره به هیاهوی تو هم کار نداره  تو هر چقدر عملت رو بزک کردی بزرگ کردی برای او مهمن نیست  مشکل پسند ولی چشمش اگه یه چیزی رو بگیره کمش ده برابر می خره تو کم نبین تا کم کاری نکنی و به سادگی عبور کنی 

-  مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ فُضَیْلِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِی عُبَیْدَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ کَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع یَقُولُ لَا یَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ تَقْوَى وَ کَیْفَ یَقِلُّ مَا یُتَقَبَّلُ 

 وَ رَوَاهُ الطُّوسِیُّ فِی مَجَالِسِهِ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الْمُفِیدِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَرَ الْجِعَابِیِّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عُقْدَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ هَارُونَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْحِجَازِیِّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عِیسَى بْنِ أَبِی الْوَرْدِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَبْدِ الْعَزِیزِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع مِثْلَهُ 

20384-  وَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِیسَى عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فَذَکَرْنَا الْأَعْمَالَ فَقُلْتُ أَنَا مَا أَضْعَفَ عَمَلِی فَقَالَ مَهْ اسْتَغْفِرِ اللَّهَ ثُمَّ قَالَ لِی إِنَّ قَلِیلَ الْعَمَلِ مَعَ التَّقْوَى خَیْرٌ مِنْ کَثِیرٍ بِلَا تَقْوَى قُلْتُ کَیْفَ یَکُونُ کَثِیرٌ بِلَا تَقْوَى قَالَ ع نَعَمْ مِثْلُ الرَّجُلِ یُطْعِمُ طَعَامَهُ وَ یَرْفُقُ جِیرَانَهُ وَ یُوَطِّئُ رَحْلَهُ فَإِذَا ارْتَفَعَ لَهُ الْبَابُ مِنَ الْحَرَامِ دَخَلَ فِیهِ فَهَذَا الْعَمَلُ بِلَا تَقْوَى وَ یَکُونُ الْآخَرُ لَیْسَ عِنْدَهُ فَإِذَا ارْتَفَعَ لَهُ الْبَابُ مِنَ الْحَرَامِ لَمْ یَدْخُلْ فِیهِ 

پرورش احساس با تمثیل و شعر 

انسان نباید حسناتش را در ذهنش بزرگ کند. مثلاً اگر خدمتی کرده یا در عملیاتی شرکت داشته، یا استقامت کرده طرح کردن این خوبیها مثل شیشه عطری است که درب آن گم شده باشد. این امر باعث می شود که آن عطر خیلی زود از دست برود یا بریزد اگر عطر دارید، سرش را محکم ببندید که بوی آن هم نپرد. در این صورت آن را مدتهای مدید خواهید داشت و به موقع هم از آن استفاده می کنید. 

مثل ها و پند ها- حائری شیرازی ج4 ص40

خیر پنهان کن ، طمع داری اگر اجری به حشر -  دانه چون در خاک پنهان گشت ، حاصل می دهد

کاشی -زیبا ترین تک بیتها-امیرملک محمودی ص77

رفتار سازی 

بالاترین حسنه از دیدگاه معارف ولایت اهل بیت علیهم السلام است بر شما باد به ادا کردن حقوق ولایت 

 بحارالأنوار  8  300    باب 24- النار أعاذنا الله و سائر ال

 إِنَّ وَلَایَةَ عَلِیٍّ حَسَنَةٌ لَا یَضُرُّ مَعَهَا شَیْ‏ءٌ مِنَ السَّیِّئَاتِ وَ إِنْ جَلَّتْ إِلَّا مَا یُصِیبُ أَهْلَهَا مِنَ التَّطْهِیرِ مِنْهَا بِمِحَنِ الدُّنْیَا وَ بِبَعْضِ الْعَذَابِ فِی الْآخِرَةِ إِلَى أَنْ یَنْجُوا مِنْهَا بِشَفَاعَةِ مَوَالِیهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ وَ إِنَّ وَلَایَةَ أَضْدَادِ عَلِیٍّ وَ مُخَالَفَةَ عَلِیٍّ ع سَیِّئَةٌ لَا یَنْفَعُ مَعَهَا شَیْ‏ءٌ إِلَّا مَا یَنْفَعُهُمُ بِطَاعَاتِهِمْ فِی الدُّنْیَا بِالنِّعَمِ وَ الصِّحَّةِ وَ السَّعَةِ فَیَرُدُّوا الْآخِرَةَ وَ لَا یَکُونَ لَهُمْ إِلَّا دَائِمُ الْعَذَابِ

روضه کوتاه

زینب کبری سلام الله علیها یه کاری کرده که احدی جز از زینب سلام الله علیها بر نمی آد اومد گودی قتلگاه دستش رو برد زیر بدن پاره پاره برادر فرمود ربنا تقبل هذا القربان این قربانی رو بپذیر .... یعنی حسین رو بپذیر چه کردی زینب الله اکبر 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۲۰
حسین سبزعلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی