منبرهای معنوی

مجموعه ای از منبر ها و مطالب سخنرانی تولید شده یا جمع آوری شده توسط حسین سبزعلی

منبرهای معنوی

مجموعه ای از منبر ها و مطالب سخنرانی تولید شده یا جمع آوری شده توسط حسین سبزعلی

منبرهای معنوی
وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ ﴿۳۳/فصلت﴾
و چه شخصی خوش گفتارتر از آن کس که به سوى خدا دعوت نماید و کار نیک انجام دهد و گوید من [در برابر خدا] از تسلیم‏ شدگانم (۳۳/فصلت)
************
حسین سبزعلی هستم
از محصلین مرکز تخصصی تبلیغ حوزه علمیه قم (تربیت راهنما)
امیدوارم توفیق خداوند متعال و اهل بیت شامل حال حقیر شده ، از خطباء ، سخنرانان و دعوت کنندگان به سوی خداوند متعال باشم.

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

بیش از 30 عامل مغفرت خدا

عوامل مغفرت در قرآن و روایات

عوامل مغفرت الهی

عوامل مختلف مغفرت

عوامل مختلف بخشش گناهان

تقلید ممدوح

تقلید مذموم

آیا تقلید در احکام عقلانی است

حکم شرعی کوهنوردی مختلط

حکم شرعی اردوی مختلط

حکم شرعی اختلاط زن و مرد

حکم شرعی اختلاط دختر و پسر

گریه بر حسین علیه السلام گناهان بزرگ را از بین می برد

همسویی توبه و اشک بر حسین علیه السلام

شبهه شیعتنا العرب و العجم عدونا

زنان ایرانی را به اسارت بگیرید جمله امام حسین نیست

متن روضه شب تاسوعا

متن مجموعه روضه های شب های محرم

متن روضه های محرم

متن روضه شب های محرم از مداحان معروف

متن روضه ده شب محرم

سخنی از فیض کاشانی در مورد توبه

سخنی از امام خمینی ره در مورد توبه

خوشحالی خدا از توبه بنده

توبه کنندگان واقعی

شب قدر شبی برای امام علی علیه السلام و یازده فرزند اوست

به شب قدر ایمان بیاورید

شب قدر شبی برای اعتقاد راسخ به امام عصر عح

رابطه شب قدر و امامت

پیامبر صل الله علیه و آله : من انکر المهدی فقد کفر

آخرین نظرات
پنجشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۶، ۰۴:۵۰ ب.ظ

صد وسه صفت مومن

بسم الله الرحمن الرحیم

 پیامبر : صاحب اخلاق عظیم و برجسته



و انّک لعلی خًلًقٍ عظیمٍ(قلم /4)

تجلّی قطره ای از خلق عظیم رسول خدا در روایت صفات مومن به نقل رسول الله صل الله علیه و آله:


فبما رحمةٍ من الله لِنتَ لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضَّوا مِن حولک (159 / آل عمران)

در پرتو رحمت و لطف پروردگار ، تو با مردم نرم و مهربان شدی در حالی که اگر خشن تندخو و سنگدل بودی از اطراف تو  پراکنده می شدند



تجلّی قطره ای از خلق عظیم رسول خدا در روایت صفات مومن به نقل رسول الله صل الله علیه و آله:

صد و سه خصلت مومن از زبان پیامبر اکرم

 

ارسال توسط:جمال احمدی اصل ۲۵ آذر ۱۳۹۲ در نصایح یک نظر

چهل گفتار پیامبر اکرم

 

رُوِی أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) قَالَ:لا یَکْمُلُ الْمُؤْمِنُ إِیمَانُهُ حَتَّى یَحْتَوِیَ عَلَى مِائَهٍ وَ ثَلَاثِ خِصَالٍ فِعْلٍ وَ عَمَلٍ وَ نِیهٍ وَ ظَاهِرٍ وَ بَاطِنٍ

 

فَقَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(ع):یا رَسُولَ اللَّهِ مَا یکُونُ الْمِائَهُ وَ ثَلَاثُ خِصَالٍ فَقَالَ یا عَلِی مِنْ صِفَاتِ الْمُؤْمِنِ أَنْ یکُونَ.

 

از رسول خدا (ص) روایت شده که فرمودند :ایمان مومن کامل نمی شود تا اینکه دارای ۱۰۳ خصلت در فعل و عمل و نیت و باطن و ظاهر گردد آنگاه امیرالمومنین( ع) فرمودند یا رسول الله آن ۱۰۳ خصلت کدامند؟ فرمودند یا علی از جمله صفات مومن اینست که:

 

جَوَّالَ الْفِکْرِ- جَوْهَرِی الذِّکْرِ- کَثِیراً عِلْمُهُ عَظِیماً حِلْمُهُ

جَمِیلَ الْمُنَازَعَهِ- کَرِیمَ الْمُرَاجَعَهِ- أَوْسَعَ النَّاسِ صَدْراً- وَ أَذَلَّهُمْ نَفْساً

ضِحْکُهُ تَبَسُّماً- وَ اجتماعه تَعَلُّماً- مُذَکِّرَ الْغَافِلِ- مُعَلِّمَ الْجَاهِلِ

لَا یؤْذِی مَنْ یؤْذِیهِ _ وَ لَا یخُوضُ فِیمَا لَا یعْنِیهِ_ وَ لَا یشْمَتُ بِمُصِیبَهٍ

اندیشه اش بسیار متحرک وپویاست ذاتا متذکر وبه یاد خداست علم و دانشش فراوان بردباریش بزرگ

خوش برخورد در کشمکش بزرگوار در بازگشت و پذیرش سعه صدرش از همه بیشتر و نفسش از همه خاکسار تر است

خنده اش تبسم گرد هماییش برای تعلم ویادگیری تذکردهنده به غافل- و آموزنده جاهل است

به کسی که آزارش می کند آزاری نمی رساند و در آنچه به دردش نمی خورد وارد نشود و هیچ کس را به مصیبتی سرزنش و شماتت نمی کند

 

وَ لَا یذْکُرُ أَحَداً بِغِیبَهٍ- بَرِیئاً مِنَ الْمُحَرَّمَاتِ- وَاقِفاً عِنْدَ الشُّبُهَاتِ

کَثِیرَ الْعَطَاءِ- قَلِیلَ الْأَذَى- عَوْناً لِلْغَرِیبِ -وَ أَباً لِلْیتِیمِ

بُشْرُهُ فِی وَجْهِهِ- وَ حُزْنُهُ فِی قَلْبِهِ- مُسْتَبْشِراً بِفَقْرِهِ

أَحْلَى مِنَ الشَّهْدِ- وَ أَصْلَدَ مِنَ الصَّلْدِ- لَا یکْشِفُ سِرّاً- وَ لَا یهْتِکُ سِتْراً

و هیچ کس را با غیبت یاد نمی کند از کارهای حرام بیزار است و در موارد شبهه قدم بر نمی دارد

بخششش فراوان آزارش بسیار کم برای غریب و ناآشنا یاور و برای یتیم پدر است

شادابی وخرمی اش درچهره وحزن واندوهش دردل وبه نیازخود(به خدا)خرسند است

شیرین تر از عسل- وسخت تر از سنگ است و هیچ رازی را فاش نسازد و هیچ پرده ای را ندرد

 

لَطِیفَ الْحَرَکَاتِ- حُلْوَ الْمُشَاهَدَهِ -کَثِیرَ الْعِبَادَهِ- حَسَنَ الْوَقَارِ

لَینَ الْجَانِبِ- طَوِیلَ الصَّمْتِ- حَلِیماً إِذَا جُهِلَ عَلَیهِ

صَبُوراً عَلَى مَنْ أَسَاءَ إِلَیهِ یجِلُّ الْکَبِیرَ وَ یرْحَمُ الصَّغِیر

أَمِیناً عَلَى الْأَمَانَاتِ- بَعِیداً مِنَ الْخِیانَاتِ- إِلْفُهُ التُّقَى وَ حِلْفُهُ الْحَیاءُ

حرکاتش لطیف- دیدارش شیرین- عبادتش بسیار وقارش نیکو

برخوردش نرم سکوتش طولانی است اگر درباره او به نادانی رفتار شود حلیم و بردبار است

برکسی که به او بدی کرده است شکیبا است بزرگتر راگرامی داشته و به کوچکتر رحم می کند

برامانت هاامین- وازخیانت ها به دور است همدم او تقوا و هم پیمان او شرم و حیاست

 

کَثِیرَ الْحَذْرِ- قَلِیلَ الزَّلَلِ- حَرَکَاتُهُ أَدَبٌ -وَ کَلَامُهُ عَجِیبٌ

مُقِیلَ الْعَثْرَهِ- وَ لَا یتَّبِعُ الْعَوْرَهَ- وَقُوراً صَبُوراً- رَضِیاً- شَکُوراً

قَلِیلَ الْکَلَامِ- صَدُوقَ اللِّسَانِ- بَرّاً مَصُوناً حَلِیماً-

رَفِیقاً- عَفِیفاً شَرِیفاً- لَا لَعَّانٌ وَ لَا کَذَّابٌ

پرهیزش بسیار و لغزشش کم،حرکاتش مودبانه وگفتارش مایه شگفتی است

از خطا و لغزش در می گذرد و در پی عیوب دیگران نمی رود با وقار صبور خشنود و راضی سپاسگذار

کم حرف راست گفتار نیکوکار- مصون و محفوظ- بردبار-

رفیق و سازگار- پاکدامن با شرافت است لعن کننده ودروغگو نیست

 

وَ لَا مُغْتَابٌ- وَ لَا سَبَّابٌ- وَ لَا حَسُودٌ- وَ لَا بَخِیلٌ- هَشَّاشاً بَشَّاشاً

لَا حَسَّاسٌ وَ لَا جَسَّاسٌ -یطْلُبُ مِنَ الْأُمُورِ أَعْلَاهَا- وَ مِنَ الْأَخْلَاقِ أَسْنَاهَا

غیبت کننده نیست دشنام نمی دهد نه حسود است و نه بخیل گشاده رو و شاداب است

نه ظریف و حساس است و نه کنجکاو و جاسوس از کار ها عالی ترین را طلب می کند و از اخلاق برجسته ترین را

 

مَشْمُولًا بِحِفْظِ اللَّهِ -مُؤَیداً بِتَوْفِیقِ اللَّهِ- ذَا قُوَّهٍ فِی لِین

وَ عَزْمَهٍ فِی یقِینٍ -لَا یحِیفُ عَلَى مَنْ یبْغِضُ- وَ لَا یأْثَمُ فِی مَنْ یحِبُّ

صَبُورٌ فِی الشَّدَائِدِ- لَا یجُورُ وَ لَا یعْتَدِی- وَ لَا یأْتِی بِمَا یشْتَهِی

حفظ خداشامل حال اوست به توفیق الهی یاری شده است ودرعین نرمش قوی است

وتصمیمش همراه با یقین باکسی که دشمن باشد ستم نمی کند و درباره کسی که دوستش دارد به گناه نمی افتد

در سختی ها بسیار شکیباست نه ستم می کند و نه تجاوز و هر چه دلش خواست انجام ندهد

 

الْفَقْرُ شِعَارُهُ- وَ الصَّبْرُ دِثَارُهُ قَلِیلَ الْمَئُونَهِ کَثِیرَ الْمَعُونَهِ

کَثِیرَ الصِّیامِ طَوِیلَ الْقِیامِ- قَلِیلَ الْمَنَامِ- قَلْبُهُ تَقِی- وَ عِلْمُهُ زَکِی

إِذَا قَدَرَ عَفَا -وَ إِذَا وَعَدَ وَفَى- یصُومُ رَغْباً -وَ یصَلِّی رَهْباً

وَ یحْسِنُ فِی عَمَلِهِ کَأَنَّهُ نَاظِرٌ إِلَیهِ -غَضَّ الطَّرْفِ- سَخِی الْکَفِّ

جامه زیرینش نیاز (به خدا)- و جامه زبرینش صبر ومقاومت هزینه و زحمتش اندک کمک و یاریش بسیار

روزه داری او بسیار قیام و عبادتش طولانی خوابش کم قلبش پرهیزگار و علم و دانشش پاکیزه است

هنگامی که قدرت یابد عفو نماید و هنگامی که وعده دهد وفانماید بامیل ورغبت روزه می گیرد وباترس وخوف نمازمی خواند

چنان نیکو عمل می کندکه گویااورامی بیننددیده اش (از ناروا ) فرو بسته دستش باسخاوت است

 

لَا یرُدُّ سَائِلًا وَ لَا یبْخَلُ بِنَائِلٍ- مُتَوَاصِلًا إِلَى الْإِخْوَانِ- مُتَرَادِفاً إِلَى الْإِحْسَانِ

یزِنُ کَلَامَهُ وَ یخْرِسُ لِسَانَهُ- لَا یغْرَقُ فِی بُغْضِهِ- وَ لَا یهْلِکُ فِی حُبِّهِ

لَا یقْبَلُ الْبَاطِلَ مِنْ صَدِیقِهِ وَ لَا یرُدُّ الْحَقَّ مِنْ عَدُوِّهِ- وَ لَا یتَعَلَّمُ إِلَّا لِیعْلَمَ وَ لَا یعْلَمُ إِلَّالِیعْمَلَ

در خواست کننده ای را رد نکند ونسبت به دستاورد دیگران بخل نورزد بابرادران ارتباط و پیوستگی دارد در نیکوکاری پیاپی اقدام کند

سنجیده سخن می گوید و زبانش را می بندد-در خشم و دشمنی غرق نشود و در دوستیش هلاک نگردد

باطل را از دوستش نمی پذیرد و در مقابله با دشمن حق را پایمال نمی کند دانش را نمی آموزد مگربرای دانستن وآگاهی ، و نمی آموزد مگر برای عمل

 

قَلِیلًا حِقْدُهُ- کَثِیراً شُکْرُهُ- یطْلُبُ النَّهَارَ مَعِیشَتَهُ- وَ یبْکِی اللَّیلَ عَلَى خَطِیئَتِهِ

إِنْ سَلَکَ مَعَ أَهْلِ الدُّنْیا کَانَ أَکْیسَهُمْ وَ إِنْ سَلَکَ مَعَ أَهْلِ الْآخِرَهِ کَانَ أَوْرَعَهُمْ

لَا یرْضَى فِی کَسْبِهِ بِشُبْهَهٍ- وَ لَا یعْمَلُ فِی دِینِهِ بِرُخْصَهٍ

یعْطِفُ عَلَى أَخِیهِ بِزَلَّتِهِ- وَ یرْضَى مَا مَضَى مِنْ قَدِیمِ صُحْبَتِهِ

کینه اش اندک شکروسپاس بسیار در روز به جستجوی معاش می پردازد ودر شب بر خطا وگناهش گریه می کند

اگربااهل دنیاهمراه شودزیرکترین آنهاست واگربااهل آخرت همراه باشدپارساترین آنهاست

درکسب خویش مواردشبهه رانمی پسنددودرعمل به دینش دنبال عذرورخصتی نمیرود

با خطا و لغزش برادر دینیش به عطوفت رفتار نماید و حق دوستی دیرینه را مراعات می کند

 

منبع : بحار الانوار -جلد ۶۷- ص۲۱۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی