منبرهای معنوی

مجموعه ای از منبر ها و مطالب سخنرانی تولید شده یا جمع آوری شده توسط حسین سبزعلی

منبرهای معنوی

مجموعه ای از منبر ها و مطالب سخنرانی تولید شده یا جمع آوری شده توسط حسین سبزعلی

منبرهای معنوی
وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ ﴿۳۳/فصلت﴾
و چه شخصی خوش گفتارتر از آن کس که به سوى خدا دعوت نماید و کار نیک انجام دهد و گوید من [در برابر خدا] از تسلیم‏ شدگانم (۳۳/فصلت)
************
حسین سبزعلی هستم
از محصلین مرکز تخصصی تبلیغ حوزه علمیه قم (تربیت راهنما)
امیدوارم توفیق خداوند متعال و اهل بیت شامل حال حقیر شده ، از خطباء ، سخنرانان و دعوت کنندگان به سوی خداوند متعال باشم.

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

بیش از 30 عامل مغفرت خدا

عوامل مغفرت در قرآن و روایات

عوامل مغفرت الهی

عوامل مختلف مغفرت

عوامل مختلف بخشش گناهان

تقلید ممدوح

تقلید مذموم

آیا تقلید در احکام عقلانی است

حکم شرعی کوهنوردی مختلط

حکم شرعی اردوی مختلط

حکم شرعی اختلاط زن و مرد

حکم شرعی اختلاط دختر و پسر

گریه بر حسین علیه السلام گناهان بزرگ را از بین می برد

همسویی توبه و اشک بر حسین علیه السلام

شبهه شیعتنا العرب و العجم عدونا

زنان ایرانی را به اسارت بگیرید جمله امام حسین نیست

متن روضه شب تاسوعا

متن مجموعه روضه های شب های محرم

متن روضه های محرم

متن روضه شب های محرم از مداحان معروف

متن روضه ده شب محرم

سخنی از فیض کاشانی در مورد توبه

سخنی از امام خمینی ره در مورد توبه

خوشحالی خدا از توبه بنده

توبه کنندگان واقعی

شب قدر شبی برای امام علی علیه السلام و یازده فرزند اوست

به شب قدر ایمان بیاورید

شب قدر شبی برای اعتقاد راسخ به امام عصر عح

رابطه شب قدر و امامت

پیامبر صل الله علیه و آله : من انکر المهدی فقد کفر

آخرین نظرات

روز چهارم - شیرینی ذکر

«سی نغمه از رمضان» 

فیش سخنرانی کوتاه -  شرح دعای روزهای رمضان المبارک

متن دعا

اللَّهُمَّ قَوِّنِی فِیهِ عَلَى إِقَامَةِ أَمْرِکَ وَ أَذِقْنِی فِیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ وَ أَوْزِعْنِی فِیهِ لِأَدَاءِ شُکْرِکَ بِکَرَمِکَ وَ احْفَظْنِی فِیهِ بِحِفْظِکَ وَ سِتْرِکَ یَا أَبْصَرَ النَّاظِرِینَ 

ترجمه

خدایا نیرومندم نما در آن روز به پا داشتن دستور فرمانت و بچشان در آن شیرینی یادت را و مهیا کن مرا در آن روز برای انجام سپاس گذاریت به کرم خودت و نگه دار مرا در این روز به نگاه داریت و پرده پوشیت ای بیناترین بینایان. 

ایجاد انگیزه با سؤال

شاید برای شما پیش اومده که از خودتون سوال کنید چرا راستی من زود از ذکر خدا خسته می شم ، نماز می خونم ولی لذتی از نمازم نمی برم مگر یاد خدا لذت نداره پس چرا من بی بهره ام؟ 

عیسی بن مریم علی نبینا و علی آله علیه السلام در این باره می فرماید. 

التحصین‏لابن‏فهدالحلی5 القطب الأول فی تصورها .....  ص : 4

قال عیسى ع بحق أقول لکم کما نظر المریض إلى الطعام فلا یلتذ به من شدة الوجع کذلک صاحب الدنیا لا یلتذ بالعبادة و لا یجد حلاوتها مع ما یجد من حلاوة الدنیا.

همان طور که مریض  به غذا نگاه می کنه و لذت نمی بره به خاطر شدت دردی که داره همچنین اهل دنیا از عبادت لذت نمی برند و شیرینی عبادت رو نمی چشند تا وقتی که شیرینی دنیا زیر زبانش هست. 

اقناع اندیشه


البته موانع دیگری هم در بین هست که نمی ذاره انسان شیرینی یاد خدا که در عبادت تجلی می کنه رو به چشه ؟

1. عمل نکردن به دانسته ها 

عدةالداعی 78  القسم السادس ما یرجع إلى الفعل کأعق

و أوحى الله تعالى إلى داود ع أن أهون ما أنا صانع بعبد غیر عامل بعلمه من سبعین عقوبة باطنیة (عقوبت ها ی نامحسوس) أن أخرج من قلبه حلاوة ذکری

خداوند به داود نبی علی نبینا و علی آله علیه السلام وحی کرد که کمترین کاری که من با بنده ایی که به علمش عمل نمی کند انجام می دهم از هفتاد عقوبت باطنی این هست که از قلب او شیرینی یاد خودم را می برم 

2. غصه خوردن به خاطر دنیا 

بحارالأنوار 79  143  باب 18- فضل التعزی و الصبر عند المص

 وَ فِی أَخْبَارِ دَاوُدَ ع مَا لِأَوْلِیَائِی وَ الْهَمَّ بِالدُّنْیَا إِنَّ الْهَمَّ یُذْهِبُ حَلَاوَةَ مُنَاجَاتِی مِنْ قُلُوبِهِمْ یَا دَاوُدُ إِنَّ مَحَبَّتِی مِنْ أَوْلِیَائِی أَنْ یَکُونُوا رُوحَانِیِّینَ لَا یَغْتَمُّونَ 

خداوند به حضرت داود  علی نبینا و علی آله علیه السلام وحی کرد دوستان مرا چه شده که غصه دنیا را می خورند این غصه شیرینی مناجات مرادر دل هایشان از بین می برد  ای داود! من دوست دارم که دوستان من روحانی باشند وغمِ دنیا را به خود راه ندهند.

3. اهتمام به شهوات 

رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : مَن کان أکثرُ همّهِ نیلَ الشّهَواتِ نُزِعَ مِن قلبهِ حلاوةُ الإیمانِ

 رسول خدا صل الله علیه و آله فرمودند کسی که بیشتر تلاش برای رسیدن به شهوت باشد شیرینی ایمان از قلبش گرفته می شود

پرورش احساس

با تمثیل

البته خدا بنده هاش رو از همه لذت های معنوی بی بهره نمی کنه بهر حال یه نمه لذت معنوی می چشونه تا هوسش تو دل آدم بیفته 

تمثیل 

گاهی شما مزه غذا را به بچّه تان می چشانید یک ذره آبگوشت توی دهانش می ریزید که مزه اش را بچشد. خدا هم، گاهی مزه معنویت را به انسان می چشاند. مثلاً وقتی به زیارت امام هشتم(علیه السلام) می روی، روز اول، ساعت اول که وارد می شوی و صورت را روی ضریح یا کنار دیوارش می گذاری و منقلب می شوی، یک احساس نسیم بهشتی می کنی، اصلاً دنیا در نظرت کوچک می شود. این نه که از استحقاق شما است یا به مقامی رسیده اید که این معانی را درک می کنید، نه، خود آنها این مقام را تنزل داده اند و به شما چشانده اند تا بفهمید چه خبر است. گاهی خدا، مزه نماز را به انسان می چشاند، گاهی وضو را، گاهی روزه را، گاهی اکرام به فقیر را، احسان را، گاهی خدا جلوه ای از ارزشهای اینها را به انسان می چشاند مثل آن وقتی است که شما یک ذره نان را توی آبگوشت می زنید و توی دهن بچه ی شش ماهه می گذارید و به او می چشانید. خدا در طول زندگی، گاهی خوبیها و مناجاتها را به انسان می چشان.

خل:خداوند، گاهی امکان درک معنویات را به انسان می دهد، مانند غذایی که فقط مزه اش را به بچه، می چشانند.

داستان معنوی ص 3301

یکی از دوستان نقل می کرد: یک شب بعد از نماز، حضرت آیة العظمی بهجت فرمودند که: اگر سلاطین عالم می دانستند که انسان ممکن است در حال عبادت چه لذت هایی ببرد هیچ گاه دنبال این مسائل مادی نمی رفتند.

رفتار

سازی

خب برای چشیدن شیرینی یاد و نام و ایمان به خدا لازمه چند تا کار انجام بدیم 

1. گرسنگی و سکوت و خوف داشتن 

مستدرک‏الوسائل 11 233  14- باب وجوب الخوف من الله .....  ص‏

قَالَ یَا أَحْمَدُ إِنْ أَحْبَبْتَ أَنْ تَجِدَ حَلَاوَةَ الْإِیمَانِ فَجَوِّعْ نَفْسَکَ وَ أَلْزِمْ لِسَانَکَ الصَّمْتَ وَ أَلْزِمْ نَفْسَکَ خَشْیَةً وَ خَوْفاً 

خداوند فرمود ای احمد اگر دوست داری که شیرینی ایمان را بچشی گرسنگی بکش و سکوت کن و پیوسته خوف داشته باش.

2. ترک گناه 

٢٠٣٢٩- رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : ما مِن مُسلِمٍ یَنظُرُ امرأةً أوّلَ رَمقَةٍ ثُمّ یَغُضُّ بَصَرَهُ إلاّ أحدَثَ اللّه ُ تعالى لَهُ عِبادَةً یَجِدُ حَلاوَتَها فی قَلبِهِ .

رسول خدا صل الله علیه و آله فرمودند هیچ مسلمانی نیست که چشم از نگاه کردن به نامحرم بپوشاند بعد از اولین نگاه مگر این که خداوند برای او عبادتی را مهیا می کند که در قلبش شیرینی آن را بچشد. 

مستدرک‏الوسائل 12  173 101- باب نوادر ما یتعلق بأبواب جهاد

طَلَبْتُ حَلَاوَةَ الْعِبَادَةِ فَوَجَدْتُهَا فِی تَرْکِ الْمَعْصِیَةِ 

به دنبال شیرینی عبادت رفتم پس آن را در تر ک معصیت یافتم 

اگر لذت ترک لذت ب

3. راه چشیدن لذت نماز

نماز ص2201-2202

حجت الاسلام غرویان:از محضر آیت الله بهجت سوال شد، حاج آقا، عمرمان گذشت و دارد می گذرد، هنوز لذتی از عبادت و بخصوص نمازمان احساس نکردیم، چه باید بکنیم که ما نیز اقلاً از آنچه را که ائمه و پیشوایان معصوم (علیهم السلام) فرموده اند، بچشیم؟ چه کنیم در نماز حضور قلب داشته باشیم؟ آیت الله بهجت در حالیکه سرش را تکان می داد فرمود: آقا، عامّ البلوی است، اخوُک، مِثْلُک این دردی است که همه گرفتاریم. عرض شده: آقا به هر  حال مراتبی دارد، و مسأله نسبی است بعضی همچون شما مراتب عالی دارید و ماها هیچی؟ ماها چه باید بکنیم؟ باز فرمود: شاید من مرتبه شما را تمنّا کنم. بعد از اصرار ما فرمودند: این احساس لذّت یک سری مقدمات خارج از نماز است. یکسری مقدمات در خود نماز و اینست که:انسان گناه نکند، قلب را سیاه و دل را تیره نکند، معصیّت روح را مکدّر و نورانیت دل را می برد. باید روغن چراغ را زیاد کنیم (معرفت پیدا کنیم) ایمان قلبی و باطنی را تقویت کنیم. وقتی وارد نماز می شوید هنگام خواندن حمد و سوره به معنای آن توجه کنیم تا ارتباط حفظ شود باید در طول 24 ساعت حواس خود را کنترل کنیم در طول روز گوش، چشم و ... را کنترل کنیم. از اوّل نماز، توسل حقیقی به امام زمان (عج) پیدا کنی.

روضه

در روایات می فرماید مرگ از بین برنده لذت  هاست ولی اهل ایمان به در جه ایی می رسند که مرگ رو هم برای خودشون شیرین می کنند وقتی قاسم بن الحسن  عزیر برادر امام حسین علیه السلام آمد پیش امام حسین علیه السلام و اذن جهاد خواست آقا اجازه ندادند راوی می فرماید این دو آن قدر گریه کردند که غشی یعنی بی حال شدن ، بعد اباعبدالله یه تست ایمان از قاسمش گرفت سوال کرد عزیز برادر مرگ در نزد تو چگونه است ناگهان ایمان قاسم گل کرد  فرمود شیرین تر از عسل. امام فرمود حالا برو عزیزم. 

هر لباس جنگی  اوردن به تن قاسم کنند نشد آخرش با یه لا پیراهن رفت به جنگ رجز می خوند و یاد پدر رو تو کربلا زنده می کرده انا فرع الحسن من ثمره حسنم ... جنگ نمایانی کرد ولی یه نامرد گفت داغ این آقا زاده رو به دل عموش می زارم الله الکبر ......


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۱۸
حسین سبزعلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی