منبرهای معنوی

مجموعه ای از منبر ها و مطالب سخنرانی تولید شده یا جمع آوری شده توسط حسین سبزعلی

منبرهای معنوی

مجموعه ای از منبر ها و مطالب سخنرانی تولید شده یا جمع آوری شده توسط حسین سبزعلی

منبرهای معنوی
وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ ﴿۳۳/فصلت﴾
و چه شخصی خوش گفتارتر از آن کس که به سوى خدا دعوت نماید و کار نیک انجام دهد و گوید من [در برابر خدا] از تسلیم‏ شدگانم (۳۳/فصلت)
************
حسین سبزعلی هستم
از محصلین مرکز تخصصی تبلیغ حوزه علمیه قم (تربیت راهنما)
امیدوارم توفیق خداوند متعال و اهل بیت شامل حال حقیر شده ، از خطباء ، سخنرانان و دعوت کنندگان به سوی خداوند متعال باشم.

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

بیش از 30 عامل مغفرت خدا

عوامل مغفرت در قرآن و روایات

عوامل مغفرت الهی

عوامل مختلف مغفرت

عوامل مختلف بخشش گناهان

تقلید ممدوح

تقلید مذموم

آیا تقلید در احکام عقلانی است

حکم شرعی کوهنوردی مختلط

حکم شرعی اردوی مختلط

حکم شرعی اختلاط زن و مرد

حکم شرعی اختلاط دختر و پسر

گریه بر حسین علیه السلام گناهان بزرگ را از بین می برد

همسویی توبه و اشک بر حسین علیه السلام

شبهه شیعتنا العرب و العجم عدونا

زنان ایرانی را به اسارت بگیرید جمله امام حسین نیست

متن روضه شب تاسوعا

متن مجموعه روضه های شب های محرم

متن روضه های محرم

متن روضه شب های محرم از مداحان معروف

متن روضه ده شب محرم

سخنی از فیض کاشانی در مورد توبه

سخنی از امام خمینی ره در مورد توبه

خوشحالی خدا از توبه بنده

توبه کنندگان واقعی

شب قدر شبی برای امام علی علیه السلام و یازده فرزند اوست

به شب قدر ایمان بیاورید

شب قدر شبی برای اعتقاد راسخ به امام عصر عح

رابطه شب قدر و امامت

پیامبر صل الله علیه و آله : من انکر المهدی فقد کفر

آخرین نظرات

روز دوم ـ رضای الهی

«سی نغمه از رمضان» 

فیش سخنرانی کوتاه -  شرح دعای روزهای رمضان المبارک

متن دعا

اللَّهُمَّ قَرِّبْنِی فِیهِ إِلَى مَرْضَاتِکَ وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ سَخَطِکَ وَ نَقِمَاتِکَ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِقِرَاءَةِ آیَاتِکَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ

ترجمه 

خدایا امروز مرا به موجبات رضایتت نزدیک بفرما و از خشم و  بلاهایت دور فرما و توفیق بده تا در این روز آیاتت را قرائت کنم به مهر بانی ات ای مهربان ترین مهر بان ها

ایجاد انگیزه

با ابهام

خداوند به جبرئیل  و  میکائیل  وحى فرستاد که من بین شما برادرى ایجاد کردم و عمر یکى از شما را طولانى‏تر قرار دادم کدام یک از شما حاضر است ایثار به نفس کند و زندگى دیگرى را بر خود مقدم دارد؟ سوال سختی است اگه الان خداوند متعال بین دونفر ازما ها برادری ایجاد کنه و عمریکی از ما دو نفر رو بیشتر قرار بده کدوممون حاضر میشیم بخاطر دیگری ایثار کنیم؟ خیلی سخته ! برای همین هیچکدام از جبرئیل و میکائیل حاضر نشدند. به آنها وحى شد اکنون على ع در بستر پیغمبر خوابیده و آماده شده جان خویش را فداى او سازد به زمین بروید و حافظ و نگهبان او باشید.هنگامى که جبرئیل بالاى سر و میکائیل پایین پاى على ع نشسته بودند جبرئیل مى‏گفت:  به به آفرین بر تو اى على! خداوند بواسطه تو بر فرشتگان مباهات مى‏کند 

اینجا بود که آیه نازل شد : وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِى نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ  وَ اللَّهُ رَءُوفُ  بِالْعِبَادِ  (بقره 207)

اقناع اندیشه

با  مقایسه و تشبیه

در این آیه سخن از معامله ای در میان است : فروشنده  انسان  و خریدار خدا و متاع  جان  و بهاى معامله خشنودى ورضای حضرت دوست. جالب اینه که در آیات  دیگرى بهاى همینگونه معاملات را بهشت جاویدان و نجات از دوزخ ذکر کرده است مثلا مى‏فرماید: إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ (توبه 111) یعنی پروردگار عالم در معامله با عموم مردم در ازای بذل جانشان بهشت و رهایی از جهنم رو واگذار میکند اما اون بهای گرانقیمته رو فقط درقبال جان خواص از مومنین معامله میکنه .چرا که آیه مورد بحث با کلمه  من  تبعیضیه (وَ مِنَ النَّاسِ) شروع شده یعنى تنها بعضى از مردم هستند که قادرند به این کار فوق العاده دست بزنند، و بتونند رضا و خشنود حضرت حق رو خریداری کنند ، ولى در آیه دومی همه مؤمنان به معامله با خدا، در برابر بهشت جاویدان دعوت شده‏اند (تفسیر نمونه، ج‏2، ص: 80) لذا رضای الهی بالاترین بهایی است که میتوان در معامله با خدای کریم بدست آورد و البته به همه کس هم نمی دهند.

بنابراین کسب رضای الهی در این دنیا از هرچیزی بیشتر می ارزه. بیخود نیست که امام علیه السلام در آن روایت معروف می فرماید : که انسانهای آزاده خدا را فقط بخاطر دوست داشتنش و کسب رضایتش عبادت میکنند.(الکافی ج2ص84)

پرورش احساس با شعر

چون باارزش ترین بهاست حتی باارزشتر از بهشت و نعمتهای آن . کما اینکه از على بن الحسین (ع) روایت شده که فرمود:وقتى اهل بهشت وارد بهشت شده و ولى خدا به جنات و قصرهاى خود واردمیشوند و هر مؤمنى بر تخت  خود تکیه میزنه، خدمت‏گزارانش به دورش حلقه مى‏زنند، و شاخه‏هاى پر میوه خود را به طرفش خم مى‏کنند و در پیرامونش چشمه‏سارها جوشیدن مى‏گیرد و از چشم اندازش نهرها به جریان مى‏افتد و برایش بساطها گسترده مى‏گردد و پشتى‏ها برایش مى‏گذارند و هر چی رو که بخواهد و اشتها کند قبل از آنکه به زبان آورد خدامش برایش حاضر مى‏سازند و برایش حور العین از جنان بیرون مى‏آیند و بندگان خدا آنچه که خدا بخواهد در این حالت و در این تنعم بسر مى‏برند.

تا آنکه پروردگار جبار براى آنان تجلى نموده مى‏فرماید: اى اولیاء و اى اهل طاعت من! و اى ساکنان بهشت من که در جوار من منزل گرفته‏اید! میل دارید به شما از کرامتى بالاتر از آنچه دارید خبر دهم؟ عرض مى‏کنند: پروردگارا آن چیست که از این بهشت که هر چه بخواهیم در آن مى‏یابیم بهتر و بالاتر است؟.

بار دوم همان پرسش تکرار مى‏شود و عرض مى‏کنند: پروردگارا، بله، آن کدام خیر مى‏باشد که بهتر از این بهشت است؟ خداى تعالى فرماید: رضایت من از شما و دوستى من نسبت به شما است که از آن لذت‏ها و نعمت‏ها که در آنید بهتر است. بعرض مى‏رسانند:آرى، پروردگار ما! رضایت تو از ما، و محبت تو، به ما، بهتر و گواراتر است. بعد از اون على بن الحسین (ع) این آیه را تلاوت فرمود:  وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِینَ فِیها وَ مَساکِنَ طَیِّبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَکْبَرُ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ  (ذیل آیه 72 سوره مبارکه توبه) .  یعنی کمترین حد رضای الهی (تنوین رِضْوانٌ تنوین تقلیل است) از بالاترین لذتهای دنیایی و آخرتی بالاتر است.

لذا بالاترین چیزی که تو زندگی باید دنبال کنیم خشنودی ذات پاک اوست:

ای یار ناگزیر که دل در هوای تست .......... جان نیز اگر قبول کنی هم برای تست

غوغای عارفان و تمنای عاشقان .......... حرص بهشت نیست که شوق لقای تست

گر تاج می‌دهی غرض ما قبول تو .......... ور تیغ می‌زنی طلب ما رضای تست

گر بنده می‌نوازی و گر بنده می‌کشی .......... زجر و نواخت هرچه کنی رای رای تست (سعدی/مواعظ/غزلیات/غزل ۶)

رفتار سازی با برنامه دهی

اما اسباب جلب رضای الهی که در دعای امروز از خدا نزدیک شدن به آنها رو از خدا خواستیم در روایات چند مورد ذکر شده از جمله اینکه آقا امیرالمومنین در روایتی می فرمایند : سه چیز بنده را برضوان خدا میرساند : اول ـ استغفار زیاد : اذکاری برای استغفار در این ماه ذکر شده که با مداومت برآنها میتوان در این مسیرگام برداشت. دوم ـ نرمى و خوش اخلاقى : مواظبت کنیم روزه گرفتن خدای ناکرده عامل و توجیهی برای بداخلاقی هامون نباشه . سوم ـ صدقه زیاد: آفرین بر کسانی که توی این ماه با صدقه دادن و افطاری دادن به فقراء و نیازمندان رضایت خدا رو بدست میارند.

رفتارسازی با حل موانع در راه اصلاح

مانع دوم : اینکه در بسیاری از مواقع هم جلب رضایت دیگران (نه خود) مانع از حرکت در مسیر جلب رضای دوست میشه. تو جلسه ای نشستی وقت اذان میرسه . جلسه رو رها کن به نماز بایست . به این هم فکر نکن که حالا اگه من بلند شم بی احترامی به جمع میشه . نه نه .این فریب شیطانه . دنبال رضایت خدا باشی رضایت مخلوقش هم میاد . شخصى نامه‏اى خدمت حضرت سید الشهداء علیه السّلام نوشت که اى سید و مولاى من. بهترین چیزى که خیر دنیا و آخرت است چیست؟ حضرت نوشت بسم اللَّه الرحمن الرحیم اما بعد کسى که در مقام دستیابى به رضاى الهى باشد و این عملش موجب خشم مردم باشد خداوند براى او امور مردم را کفایت خواهد کرد و کسى که با عملى که موجب خشم خدا است بخواهد خشنودى مردم را بدست آورد خداوند او را بمردم واگذار میکند و لطف خود را از او باز میدارد و السّلام. بحار الأنوار  ج‏68، 372

رفتارسازی با الگو دهی مثبت

آفرین بر اون کسی که وقتی رفته توی مجلس عروسی متوجه شده مجلس به هر دلیلی (موسیقی حرام یا اختلاط زن و مرد)مجلس گناه شده ، سریع از مجلس میزنه بیرون و حالا این چی بگه و او چه فکری بکنه براش مهم نیست . فقط براش رضایت الهی مهمه. 

مثل شهید بزرگوار عباس بابایی که خانمش میگه قبل انقلاب به یک عروسی دعوت شدیم که فکر نمیکردیم مجلس مختلط باشه .وقتی واردمجلس شدیم و با مجلس گناه روبرو شدیم.عباس فقط چند دقیقه نشست و تو فکر رفت . بعد بلافاصله از اونجا زدیم بیرون وقتی به خونه رسیدیم اون شب رو تاصبح قرآن خوند و گریه کرد فقط به خاطر اینکه چنددقیقه برخلاف رضای خدا تو مجلس گناه قرار گرفته.

روضه کوتاه

میگن صبح روز عاشورا حر بن زیاد ریاحی رو دیدند داره  می لرزه ،گفتن حر میترسی ؟اینها که جمعیتی ندارن ،یه صبح تا ظهر همه کشته میشن، گفت: خودم رو بین بهشت و جهنم می بینم    دید حواسشون نیست حرکت کرد  سمت خیمه اباعبدالله اما با چه رویی بره سمت خیمه ها ؟آخه اون بوده که راه رو به حسین و بچه هاش بسته ،اون بوده که ترس به دل بچه های حسین انداخته، حالا بره چی بگه  اما مولای کریم چه قشنگه خریدش !حسین جان فدای کرمت ما رو هم بخر توی این ماه خدا ....


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۲۰
حسین سبزعلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی