منبرهای معنوی

مجموعه ای از منبر ها و مطالب سخنرانی تولید شده یا جمع آوری شده توسط حسین سبزعلی

منبرهای معنوی

مجموعه ای از منبر ها و مطالب سخنرانی تولید شده یا جمع آوری شده توسط حسین سبزعلی

منبرهای معنوی
وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ ﴿۳۳/فصلت﴾
و چه شخصی خوش گفتارتر از آن کس که به سوى خدا دعوت نماید و کار نیک انجام دهد و گوید من [در برابر خدا] از تسلیم‏ شدگانم (۳۳/فصلت)
************
حسین سبزعلی هستم
از محصلین مرکز تخصصی تبلیغ حوزه علمیه قم (تربیت راهنما)
امیدوارم توفیق خداوند متعال و اهل بیت شامل حال حقیر شده ، از خطباء ، سخنرانان و دعوت کنندگان به سوی خداوند متعال باشم.

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

بیش از 30 عامل مغفرت خدا

عوامل مغفرت در قرآن و روایات

عوامل مغفرت الهی

عوامل مختلف مغفرت

عوامل مختلف بخشش گناهان

تقلید ممدوح

تقلید مذموم

آیا تقلید در احکام عقلانی است

حکم شرعی کوهنوردی مختلط

حکم شرعی اردوی مختلط

حکم شرعی اختلاط زن و مرد

حکم شرعی اختلاط دختر و پسر

گریه بر حسین علیه السلام گناهان بزرگ را از بین می برد

همسویی توبه و اشک بر حسین علیه السلام

شبهه شیعتنا العرب و العجم عدونا

زنان ایرانی را به اسارت بگیرید جمله امام حسین نیست

متن روضه شب تاسوعا

متن مجموعه روضه های شب های محرم

متن روضه های محرم

متن روضه شب های محرم از مداحان معروف

متن روضه ده شب محرم

سخنی از فیض کاشانی در مورد توبه

سخنی از امام خمینی ره در مورد توبه

خوشحالی خدا از توبه بنده

توبه کنندگان واقعی

شب قدر شبی برای امام علی علیه السلام و یازده فرزند اوست

به شب قدر ایمان بیاورید

شب قدر شبی برای اعتقاد راسخ به امام عصر عح

رابطه شب قدر و امامت

پیامبر صل الله علیه و آله : من انکر المهدی فقد کفر

آخرین نظرات


روز هفدهم- فلسفه دعا

«سی نغمه از رمضان»

فیش سخنرانی کوتاه -  شرح دعای روزهای رمضان المبارک

متن دعا

اللَّهُمَّ اهْدِنِی فِیهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ وَ اقْضِ لِی فِیهِ الْحَوَائِجَ وَ الْآمَالَ یَا مَنْ لا یَحْتَاجُ إِلَى التَّفْسِیرِ وَ السُّؤَالِ یَا عَالِما بِمَا فِی صُدُورِ الْعَالَمِینَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ 

ترجمه 

خدایا مرا در این روز به سوی عمل های نیک رهنمون کن و درخواست هایم را در این روز برآورده کن ای کسی که نیازی به تفسیر و پرسیدن نداری ای کسی که به آنچه در سینه جهانیان آگاه است درود فرست بر محمد و خاندان پاکش

ایجاد انگیزه با ابهام

اگه امروز تصمیم بگیرید که با یکی از مسئولین کشوری ملاقات داشته باشید خیلی بعید که حالا حالاها به  شما وقت بدن ، نه اینکه اون مسئول بنده خدا نخواد وقت بذاره نه خب خیلی ها  از قبل نوبت گرفتند ،کار زیاد و این آقا هم یه نفره محدودیت داره به قول خودمون دو دست که بیشتر نداره  خلاصه برای دیدار با یه مسئول کشوری حتی استانی اینهمه زحمت داره تازه بری درخواستت رو بدی حالا آیا او بتونه جواب بده یا نه بماند ولی شما یه آقایی داری با اینکه برای همه آقایی می کنه، بدون وقت قبلی برای تو ، هر وقت که تو بخوای وقت داره همین نزدیکی هاست کافی صداش بزنی ...

وَ إِذَا سَأَلَکَ عِبَادِى عَنىّ‏ِ فَإِنىّ‏ِ قَرِیبٌ  أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ  فَلْیَسْتَجِیبُواْ لىِ وَ لْیُؤْمِنُواْ بىِ لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ (بقره /186)

هنگامى که بندگان من، از تو در باره من سؤال کنند، (بگو:) من نزدیکم! دعاى دعا کننده را، به هنگامى که مرا مى‏خواند، پاسخ مى‏گویم! پس باید دعوت مرا بپذیرند، و به من ایمان بیاورند، تا راه یابند (و به مقصد برسند) ترجمه مکارم شیرازی

تفسیر :  برخى افراد از رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله مى‏پرسیدند: خدا را چگونه بخوانیم؟ آیا خدا به ما نزدیک است که او را آهسته بخوانیم و یا اینکه دور است که با فریاد بخوانیم؟! این آیه در پاسخ آنان نازل شد.

دعا کننده، آن چنان مورد محبّت پروردگار قرار دارد که در این آیه، هفت مرتبه خداوند تعبیر خودم را براى لطف به او بکار برده است (تفسیر نور)

جالبترش اینکه می فرماید:  بنده های من ، مرو جواب بدید  فَلْیَسْتَجِیبُواْ لىِ یعنی بنده چی کار می کنی ،  از من بخواه دیگه   انگاری خدا خواسته ازش بخوایم یعنی او دعوتمون کرده وما داریم جواب می دیم 

خدایا تو از من نخواسته بودی هم من سر تا پا درخواستم می اومدم برای چی از من می خوای بیام 

نکنه می خوای شرمندگی  خواستن رو از من برداری بگی این ها که خود سرانه  نیومدند من دعوتشون کردم اومدند خدایا چقدر تحویلمون گرفتی از این تحویل گرفتن شرمندتم 

اقناع اندیشه با تمثیل 

شاید کسی بپرسه مگه خدا به خواستن ما نیاز داره نمی شد نخواسته نیازهای ما رو پاسخ بده ؟

کسی از خدا نخواد نه خودش رو شناخته نه خدا رو و گاهی اصل خودخواستن بدون اینکه چی بخوای برای خدا موضوعیت داره

فَلَا تَمَلَّ الدُّعَاءَ فَإِنَّهُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِمَکَانٍ

وسائل‏الشیعة ج : 7 ص : 6

یعنی همان طور که کمال بنده در خواستن هست لازمه کمال الهی فیض دهی است بنابراین از بنده گان می خواهد که ازاو بخواهند تا او بدهد 

شما وقتی می خواهید به مرغ یا گربه  و سگ منزلتان غذا بدهید، حساب می کنید چه وقت به او غذا دادید. نوبت غذایش کی است، آن موقع غذا به او می دهید. اما نسبت به بچه ی خودتان می گذارید تا خودش بگوید من گرسنه هستم تا به او غذا بدهید. بین گربه منزل و بچه ی منزل فرق است. گربه ی منزل نمی خواهد بگوید من گرسنه ام، اربابش باید بداند گرسنه است و به او غذا بدهد اما بچه ی منزل باید بخواهد، تا به او بدهند. اُمّتی که تربیت شده، مثل بچه ی این خانه است، هر وقت کمبود شد باید به خدا التماس کند که خدایا بده. امّتهایی که تربیت نشده اند، مثل گربه منزل اند، خدا وقتی می بیند که الآن گرسنه شان است، به آنها می دهد. ما هم قبل از انقلاب حال بچه و حال آدمیزاد نداشتیم، حال جانور داشتیم، از این جهت باران می خواستی، نمی خواستی می آمد. اما الآن بعد از انقلاب، این امّت بالغ شد. و حال فرزند این جهان را پیدا کرده است، باید بخواهد تا به او بدهند.

پرورش احساس 

علاوه برتربیت بنده که در اثر رفت و آمد به درب خانه خدا تواضع و بندگی رو ابراز می کنه ، این کار جلب محبت الهی رو در پی داره 

روایتی نقل شده که گفت: در تورات آمده، اى موسى هر که مرا دوست بدارد، فراموش نمى‏کند و هر که به رحمت و نعمت من، امیدوار باشد، در سؤال و خواستن پافشارى مى‏نماید، اى موسى گر چه من از حال بندگان هیچ گاه غافل نیستم، اما دوست دارم، فرشتگانم، گریه و زارى بندگانم را بشنوند، و نگهبانان مى‏بینند که چگونه فرزندان آدم به من تقرّب پیدا مى‏کنند، در حالى که خودم به آنان نیروى آن را مى‏بخشم و سبب دعایشان هستم. ارشاد القلوب-ترجمه سلگى ج‏1 161 ،  ارزش دعا .....  ص : 160

حافظ وظیفه ی تو دعا گفتن است و بس ........ در بند آن مباش که نشنید یا شنید.

امام سجاد علیه السلام ص 2/318 الی 3

طاووس گفت: در مسجدالحرام شخصی را دیدم که زیر ناودان ایستاده و نماز می خواند و دعا می کند و می گرید. بعد از آنکه نمازش تمام شد نزد او آمدم و دیدم که او علی بن الحسین علیهم السّلام است. به او گفتم: ای پسر رسولخدا (ص) تو را در چنین حالی دیدم در حالی که تو سه وسیله برای نجات داری: اول آنکه فرزند پیامبر هستی، دوم آنکه جدت شفیع قیامت است و سوم آنکه خدای متعال دارای رحمت می باشد! آن حضرت فرمود: اما فرزند رسول خدا بودن برای من فایده ای ندارد، زیرا خدا فرمود:« در قیامت نسبت و خویشی مفید نیست»{ فاذا نفخ فی الصور فلا انساب بینهم یومئذ و لایتساءلون/مومنون 101} و اما شفاعت جدم معلوم نیست برایم مفید باشد زیرا خدا فرمود: شفاعت نمی کنند مگر برای کسانی که مورد رضایت حق هستند»(وَ لا یَشْفَعُونَ إِلاَّ لِمَنِ ارْتَضى‏ وَ هُمْ مِنْ خَشْیَتِهِ مُشْفِقُون/انبیا28) و اما خدا در مورد رحمت خود فرمود:« رحمت او شامل حال محسنین میشود»(ً إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَریبٌ مِنَ الْمُحْسِنین/اعراف56 ) و من نمیدانم جزء محسنین و نیکوکاران هستم یا نه؟ 

رفتار سازی 

اما برای اجابت دعا لازمه آداب دعا کردن رو آدم رعایت کنه و شرایطی رو لحاظ کنه تا به نتیجه برسه از جمله این شرایط اینه که :  

. شب های جمعه،‌شبهای قدر، سحرها(ماه رمضان) زمانهای مناسبی برای دعا هستند.

2. آداب دعا کردن(از میزان الحکمه) :

1/1 بسم الله : رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : لا یُرَدُّ دُعاءٌ أوَّلُهُ بِسمِ اللّه ِ الرّحمنِ الرَّحیمِ

1/2 تمجید خدا: عن الإمامِ الصّادقِ علیه السلام : إنَّ فی کِتابِ أمیرِ المُؤمِنینَ علیه السلام : إنَّ المِدحَةَ قَبلَ المَسألَةِ ، فإذا دَعَوتَ اللّه َ عزّ و جلّ فَمَجِّدْهُ . قالَ : قلتُ : کَیفَ اُمَجِّدُهُ ؟ قالَ : تَقولُ : یا مَن هُوَ أقرَبُ إلَیَّ مِن حَبلِ الوَریدِ ، یا مَن یَحولُ بَینَ المَرءِ و قَلبِهِ ، یا مَن هُوَ بِالمَنظَرِ الأعلى ، یا مَن لَیسَ کَمِثلِهِ شَیءٌ

1/3صلوات :رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : صَلاَتُکُم عَلَیَّ إجابَةٌ لِدُعائکُم و زَکاةٌ لِأعمالِکُم

1/4 استشفاع : الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : إنَّ للّه ِِ رُسُلاً مُسْتَعلِنِینَ و رُسُلاً مُستَخْفِینَ ، فإذا سَألتَهُ بِحَقِّ المُستَعْلِنِینَ فَسَلْهُ بِحَقِّ المُستَخْفِینَ

1/5 دعا برای دیگران :رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : لَیسَ شیءٌ أسرعَ إجابةً مِن دَعوَةِ غائبٍ لغائبٍ .

روضه کوتاه

دعا اینقدر برای امام حسین علیه السلام مهم بوده که یک شب عاشوراش ر و به تاخیر می اندازه تا ببا خدا مناجات و دعا کنه و به عباسش می فرماید عباسم برو از این ها یک شب دیگه فرصت بگیر تا شبی دیگر رو مناجات کنیم روای می گه وقتی نزدیک گودی قتلگاه شدم دیدم آقا زیر لب می فرماید الهی راضیا بقضائک تسلیما لامرک ....


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۲۰
حسین سبزعلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی